SPOTKANIE Z JAKOŚCIĄ – CZEGO OD PRODUCENTÓW MIĘSA I WĘDLIN OCZEKUJĄ KONSUMENCI?
Czas trwania
marzec – grudzień 2019
Cel projektu
Celem głównym zadania było wsparcie wzrostu konkurencyjności i poziomu spożycia mięsa i wędlin poprzez dotarcie do przedstawicieli grup docelowych z wynikami badań „szytych na miarę” branży mięsnej, które precyzyjnie przedstawią aktualną sytuację związaną z postrzeganiem i oczekiwaniami dotyczącymi mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa drobiowego oraz wędlin wśród konsumentów.
Cele szczegółowe:
- przygotowanie profesjonalnego i szczegółowego raportu dotyczącego nastawienia, oczekiwań i świadomości konsumentów w obszarze mięsa i wędlin;
- oraz dotarcie z raportem do jak najszerszej grupy odbiorców.
Grupa docelowa
Główną grupą docelową zadania byli uczestnicy łańcucha produkcji mięsa wieprzowego i wołowego oraz wędlin, w tym w szczególności: hodowcy, zakłady rozbiorowe oraz zakłady przetwórcze.
Dodatkowymi, wspomagającymi grupami były:
- podmioty zajmujące się dystrybucją/sprzedażą mięsa i jego przetworów;
- producenci wytwarzający mięso i jego przetwory w ramach systemów jakości;
- pośrednio również jednostki certyfikujące zajmujące się certyfikacją produktów spożywczych, w tym mięsa i jego przetworów.
Kluczowe dla każdej ze wskazanych grup docelowych jest posiadanie wiedzy na temat trendów rynkowych, w szczególności poziomu świadomości i rozumienia jakości mięsa i jego przetworów, jak również oczekiwań i przekonań konsumentów nt. mięsa i wyrobów mięsnych.
Niezaprzeczalnym oczekiwaniem przedstawicieli grup docelowych jest przede wszystkim uzyskiwanie ze swojej działalności odpowiednich zysków wspartych budowanych na jakości oraz wiarygodności i zaufaniu konsumentów. Niezwykle istotne jest zatem bieżące monitorowanie sytuacji rynkowej i trafne odpowiadanie na jego potrzeby. Dlatego dla zachowania wysokiego poziomu efektywności, zarówno w ujęciu kosztowym, jak i czasowym prowadzonej działalności, niezbędne jest budowanie właściwej strategii opartej o precyzyjną analizę rynku, a przede wszystkim oczekiwań konsumentów.
Opis projektu
Uwzględniając kontekst rynkowy, rozwijające się trendy, negatywne informacje nt. mięsa i jego przetworów, mnogość dostępnych towarów oraz przekazów marketingowych budowanie wiarygodności i zaufania do polskiej branży mięsnej oraz skuteczne dotarcie do konsumentów wymaga działań zaplanowanych w oparciu o strategię zbudowaną na rzetelnych danych.
Głównym problemem w kontekście niniejszego zadania jest nadmiar przypadkowych komunikatów, które wywołują szum informacyjny i powodują, że kontekst informacyjny nie zawsze trafia z właściwą informacją do właściwej grupy docelowej odpowiadając ich oczekiwaniom. Powoduje to brak spójnego wizerunku polskiej branży mięsnej, jako zaufanego dostawcy bezpiecznych produktów o wysokiej jakości.
Zaplanowanie i skuteczne przeprowadzenie działań mających na celu zwiększenie świadomości oraz wiedzy nt. produkcji mięsa wieprzowego i wędlin wysokiej jakości, potwierdzonej certyfikacją oraz doprowadzenie do zwiększenia wiarygodności branży mięsnej wymaga przede wszystkim odpowiedniej strategii działania i doboru właściwych narzędzi.
Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego i Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Wołowego.
Działania
- Centralnym działaniem niniejszego zadania jest wykonanie badań konsumenckich oraz raportu związanych między innymi z następującymi aspektami:
- Jak konsumenci rozumieją i postrzegają jakość w kontekście mięsa i wędlin?
- Jakie skojarzenia wywołują u konsumentów poszczególne kategorie produktowe: mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso drobiowe i wędliny?
- Jak często spożywają te kategorie produktów i jakie są ich przewidywania odnośnie ich spożycia w przyszłości?
- Jakie cechy mięsa i wędlin są preferowane, a jakie odbierane negatywnie?
Badania oraz opracowanie raportu zostaną wykonane przez niezależny podmiot badawczy.
- Drugim działaniem w ramach zadania będzie zorganizowanie „Spotkania z jakością”, którego celem będzie zaprezentowanie raportu z badań oraz wywołanie szerokiej dyskusji nt. tego, czego od producentów mięsa i wędlin oczekują konsumenci oraz w jaki sposób komunikacyjnie dotrzeć do nich z właściwą informacją. Spotkanie zostanie zrealizowane dla grupy minimum 150 osób. Dodatkowo raport oraz podsumowanie spotkania zostanie wysłany do dodatkowych przedstawicieli grupy docelowej drogą elektroniczną.
Dodatkowo wykonany zostanie monitoring i ewaluacja realizacji zadania – ankiety pozwalające określić zmiany, jakie wywołała realizacja zapisanych w nim celów i zadań.
Załączniki
- Analiza rynku mięsa – Departament Analiz Ekonomicznych Banku PKO BP
- Wyniki badań konsumenckich – BIOSTAT
- Ocena kampanii certyfikowanego mięsa – IMAS